مهندسی ماشینهای کشاورزی

سایتی برای دانشجویان ماشین الات

مهندسی ماشینهای کشاورزی

سایتی برای دانشجویان ماشین الات

تسطیح لیزری

دستگاههای تسطیح لیزری به دلیل دقت و کارآئی مناسب و عدم نیاز دائم به کارشناسان خبره، سادگی، سرعت عمل بالا و کار در هر شرایطی، در سایر کشورهای جهان مورد توجه واستقبال زارعین قرار گرفته است . وارد کردن این تکنولوژی به کشور و استفاده از آن در مزارع کوچک و بزرگ و جلب اعتماد کشاورزان می تواند نقش موثری در توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره وری و نیز رسیدن به کشاورزی پایدار ایفا نماید . لذا فراهم کردن بستر مناسب برای دسترسی هر چه آسانتر زارعین به این دستگاهها امری بسیار ضروری می باشد که از اهداف شرکت آژینه به شمار می آید .
شرکت آژینه صنعت پارسه از سال  1382فعالیت خود رادر زمینه کشاورزی دقیق شروع و در اجرای طرح های تسطیح لیزری به صورت طرح های الگویی و تحققیقاتی در سطح منطقه با سازمان جهاد کشاورزی ، اداره توسعه مکانیزاسیون   و آب و خاک همکاری داشته است .
در زمینه سیستمهای لیزری شرکت آژینه صنعت پارسه   با شرکت Moba   ( موبا – آلمان )  همکاری  و هم اکنون نیز نماینده اسکریپرو لولرهای  لیزری متنوعی  از جمله  اسکریپرهای لیزری J.N.R (جی.ان.آر استرالیا )  و لولرهای لیزری Alpler (آلپلر- ترکیه) می باشد .
در این شرکت روی نمونه های متنوع لولر های لیزری از جمله : رینولدز ( آمریکا ) ، میسکین ( آمریکا ) ، داربیشر ( آمریکا ) ، انلی ( ترکیه ) ، آلپلر ( ترکیه ) و اسکریپر های J.N.R ( استرالیا ) و نیز سیستمهای لیزر ایگل ( آمریکا ) ، تاپکن ( ژاپن ) ، میکروفین ( دانمارک ) ، جئوفنل ( آلمان )  ، لیزر مارک ( آمریکا )آزمایش و تحقیقات لازم صورت پذیرفته است .
از دیگر فعالیت های شرکت آژینه تجهیز ماشین آلات و دستگاههای راه سازی به سیستمهای لیزری و سونیک می باشد.
این شرکت در حال حاضر به عنوان اولین تولید کننده ادوات لیزری ، خط تولید اسکریپر لیزری طرح جی.ان.آر استرالیا و لولر لیزری طرح میسکین آمریکا را راه اندازی و تولید این دستگاهها را آغاز کرده است .
 
مزایای تسطیح لیزری به استناد نقطه نظرهای کشاورزان
 
مهمترین و غیر قابل انکارترین مزیت این سیستم نسبت به سایر روشها، دقت دستگاه در تسطیح بر اساس شیبهای بسیار دقیق طولی و عرضی، به دلیل هوشمند بودن سیستم ترازیاب لیزری آن و عدم نیاز به حواس انسانی در کنترل تیغه خاکورز برای ایجاد سطحی صاف با شیب مورد نظر می باشد
 
1 . کاهش مصرف آب ، کود  و  امکان توزیع یکنواخت آب در تمام سطوح مزرعه به طور یکسان
2 .  عدم نیاز به مرزهای عرضی و کم شدن تعداد مرزهای طولی در مزرعه
3 . کفایت یک نفر کارگر برای آبیاری تا سطحی بیش از 50 هکتار
4 . کاهش علفهای هرز و افزایش کیفیت و راندمان محصول به دلیل توزیع یکسان آب و مواد غذائی
5 .  افزایش راندمان کار و عمر مفید ماشین و دنباله بندهای کشاورزی و کاهش هزینه های تعمیر
6 .  سرعت عمل کمباین و کاهش تلفات ریزش محصول در زمان برداشت
7 .  کاهش مصرف سوخت
8 .  کاهش مصرف برق در آبیاری
9 . افزایش سطح  زیر کشت اراضی زراعی به دلیل حذف پشته های اضافی و کانال های  آبیاری،
10 .  عدم نیاز به نقشه بردار و نقشه برداری بوسیله دوربینهای مخصوص به روش مهندسی
11 . امکان تسطیح مزارع و سطوح کوچک، حتی محیط های محصور مانند گلخانه و انبارها، با دقت بسیار بالا
12. امکان طراحی و احداث جاده های بین مزارع ، حفر کانالهای زهکش و آبرسان فرعی یا اصلی ، احداث کانالهای آبیاری در مزارع 
13 . کاهش هزینه عملیات کاشت، داشت و برداشت
14 .  کاهش مشکلات عصبی  و تامین  امنیت روانی 
 
 
جهت انجام عملیات تسطیح بر اساس میزان حجم عملیات خاکبرداری باید اقدام به انتخاب دستگاه مناسب نمود تا علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه از تخریب ساختمان خاک جلوگیری شود.
در صورتی که حجم خاک برداری  کمتر از 450 متر مکعب در هکتار باشد از لولر و  اگر حجم خاک برداری بیش از 450  متر مکعب  در هکتار باشد از اسکریپر استفاده می شود.
 
علاوه بر کشاورزی سیستمهای لیرزری در بخشهای دیگر مانند ساختمان سازی ، راهسازی و . . . کاربرد بسیار زیاد دارد.
با تجهیز دستگاهها و ماشین آلات  راهسازی مانند گریدر ،بیل مکانیکی ، فینیشر ( دستگاه آسفالت ) و . . . به سیستمهای لیزری و سونیک می توان علاوه بر افزایش دقت و راندمان کاری هزینه ها را بسیار کاهش داد .
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد